Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Čau, asi jsem nechtěně změnil hodnoty na baterii vysílače. Můžete mi někdo prosím napsat výchozí hodnoty? Vysílač s nabitou baterií mi včera začal hlásit vybitou baterii. Po půl hodině na nabíječce mi několikrát při programování úplně vypnul a zapnout šel zase až po chvilce na nabíjecčce. Tak nevím jestlo je to spojené se změnou hodnot baterie. Nerad bych, aby mi za letu vysílač jen tak vypnul bez upozornění, tak jako včera doma na stole. Díky a hezký den. Radek
- Jan Urbánek
- Administrátor fóra
- Příspěvky: 1811
- Registrován: ned 21. dub 2019 17:30:13
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Nabita baterie by mela mit 8.4V, idealne overit multimetrem a nasatvit namerenou hodnotu.
Rozsah (ukazatele) bych dal 6.0 - 8.4V
Alarm bych dal 6.6-6.8V
Rozsah (ukazatele) bych dal 6.0 - 8.4V
Alarm bych dal 6.6-6.8V
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Dobrý večer pane Urbánku, moc Vám děkuji.
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Tak dnes jsem s velkým štěstím přežil let s 5m Ventusem. Za letu se ozvalo hlášení ,že akumulátor vysílače je vybitý (nebo něco v tom smyslu). Akorát jsem chtěl na pomocný motor nastoupat a nebo si říkám udělám ještě jeden kruh a přistanu (měl jsem cca 50m výšku). Nakonec jsem raději dal vztlaky, brzdy a šel rychle dolu a to bylo jediný štěstí. Do přistání to bylo nějakých 20s a měl jsem to k modelu nějakých 100m. Když jsem přicházel, vyjely brzdy - proběhl failseif a vysílač byl vypnutý. Zhrnutí. Jednma hláška a pokud bych nebyl do 2 minut na zemi , byl problém. Ve vasílači nastaveno alarm při 7V. Abych se přiznal vždy před letem nabíjím bez ohledu na to kolik voltů baterka má. Tentokráte jsem dopoledne napípával další ero a když jse viděl na značce vysílačová baterky, že je tam více jak půlka, doufal jsem že těch 20-30minut to ještě vydrží. Odedneška už bych si jako stav hlášení na 7V nedal. Nevím jestli je baterka natolik špatná (zakoupeno před 4 měsíci), nebo to byla nějaká shoda náhod. Nabíju, budu vybíjet a znovu zkusím ověřit, co to udělá-tentokrát raději na zemi.
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Vydrz vysilace se snadno zkousi, staci ho zapnout, zaznamenat alarm a potom kdy se vypne. Zacal bych s alarmem na 7.4 V a drzel rezervu min 1/2 hodiny. http://www.kolmanl.info/?show=SHOW_TXT& ... U_LIPOL_UX
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Je mi to jasný. Už jsem nastavil 7,5 a raději upozornění dříve, než pozdě.
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Jmenovité napětí LiPo baterek je 3,7 V na článek, tedy 7,4 V.
Typická vybíjecí charakteristika vypadá tak, že při nízkých odběrech si baterka dlouhou dobu drží jmenovité napětí a jakmile klesne pod něj, jde to strmě dolů. Alarm bych doporučil někde okolo 7,4 - 7,3 V, což odpovídá v klidu nějakým cca 33 - 15% zbývající kapacity.
Ukazatel baterky je prostě lineární procentuální rozmezí v rozsahu viz nastavení baterie, čili charakteristiku úplně v potaz nebere. Lepší je si zobrazit přímo hodnotu napětí, místo ikonky.
Typická vybíjecí charakteristika vypadá tak, že při nízkých odběrech si baterka dlouhou dobu drží jmenovité napětí a jakmile klesne pod něj, jde to strmě dolů. Alarm bych doporučil někde okolo 7,4 - 7,3 V, což odpovídá v klidu nějakým cca 33 - 15% zbývající kapacity.
Ukazatel baterky je prostě lineární procentuální rozmezí v rozsahu viz nastavení baterie, čili charakteristiku úplně v potaz nebere. Lepší je si zobrazit přímo hodnotu napětí, místo ikonky.
- Jan Urbánek
- Administrátor fóra
- Příspěvky: 1811
- Registrován: ned 21. dub 2019 17:30:13
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Radio ale neni velky zrout, proto to klesani bude velmi pozvolne a lze pouziti i nizsi napeti alarmu.
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Potrápim baterku a uvidím jak na tom je. Nerad bych to zopakoval.
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
No právě proto, že není velký žrout, dlouho si drží nominální napětí a pak to jde strmě dolů, viz graf, na kterém je sice nabíjecí charakteristika, ale vybíjecí vypadá podobně. Čím nižší proud si spotřebič bere, tím větší je napětí na baterkách. Když už klesne nezatížená baterka pod 3.7 V na článek, zbývá cca 10% kapacity, a napětí začne strmě klesat.Jan Urbánek píše: ↑pon 05. kvě 2025 9:10:31Radio ale neni velky zrout, proto to klesani bude velmi pozvolne a lze pouziti i nizsi napeti alarmu.
Typicky, když vezmu u letadla za plyn, napětí klesne třeba na 3.6 V na článek, byť je v baterce ještě 50% kapacity. Po ubrání stoupne na 3.7 V i když je baterka už téměř vybitá.
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Naprostý souhlas.
- Jan Urbánek
- Administrátor fóra
- Příspěvky: 1811
- Registrován: ned 21. dub 2019 17:30:13
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Nemuzeme srovnavat spotrebu letadla a radia.
Radio ma kolem 250mA a jeho nejvetsi zrout je podsviceni a vysialni a je pomerne konzistentni.
Pokud vezmu v uvahu ze baterei je 4000mAh bude nasledny pad velmi pozvolny.
V kazdem pripade by se nemel clanek dostat pod 3V
Radio ma kolem 250mA a jeho nejvetsi zrout je podsviceni a vysialni a je pomerne konzistentni.
Pokud vezmu v uvahu ze baterei je 4000mAh bude nasledny pad velmi pozvolny.
V kazdem pripade by se nemel clanek dostat pod 3V
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Nominální napětí baterky je 3.7V a tak by bylo podivné, kdyby pod touto hranicí zbylo pouze 10% kapacity. Storage napětí je 3.75-3.8V a to by měly být zhruba 2/ 3 kapacity. Pokud baterku vybíjím pomalu a malým proudem, je pořád ještě bezpečná hranice ( i s rezervou ) 3.3V. Není třeba se až tak moc jistit a nastavit hranici na 3.7V. Pak je ještě velký rozdíl mezi Lion a Lipol. Ve vysílačích se často používají Lionky a ty mají zhruba 10x větší vnitřní odpor než Lipolky a u nich je ten pokles ještě mnohem pozvolnější, než u Lipolek a u těch Lionek zbývá ještě dost kapacity pod 3.1 V.pstasek píše: ↑čtv 08. kvě 2025 9:52:15No právě proto, že není velký žrout, dlouho si drží nominální napětí a pak to jde strmě dolů, viz graf, na kterém je sice nabíjecí charakteristika, ale vybíjecí vypadá podobně. Čím nižší proud si spotřebič bere, tím větší je napětí na baterkách. Když už klesne nezatížená baterka pod 3.7 V na článek, zbývá cca 10% kapacity, a napětí začne strmě klesat.Jan Urbánek píše: ↑pon 05. kvě 2025 9:10:31Radio ale neni velky zrout, proto to klesani bude velmi pozvolne a lze pouziti i nizsi napeti alarmu.
Typicky, když vezmu u letadla za plyn, napětí klesne třeba na 3.6 V na článek, byť je v baterce ještě 50% kapacity. Po ubrání stoupne na 3.7 V i když je baterka už téměř vybitá.
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Pokud je na baterie 3,7V tak je to stále jen hodnota, ale nikoli jistota funkcnosti. Vezměte ruční acu šroubovák. Šroubujete a jak to bývá, chybí utáhnou poslední šroub a baterka klekne. Dotáhnete ručně a za nějaký čas klidně zašroubujeme další šroub. A to je asi přesně to, co se mi stalo. Programoval jsem na několikrát Ero. Dodělal jsem to a další den kouknu na ukazatel stavu baterie - bohužel nějakým způsobem s novým přijímačem a novým modelem se tam nastavilo grafické,ne číselné zobrazení napětí. Vidím cca 4 Dílky a tak si říkám na vyzkoušení to musí stačit. Stačilo to na cca 5 minut letu.
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
Právě, že já mám třeba v XE 4000mAh Li-Pol a ukazatel baterie v rádiu tu vybíjecí charakteristiku v potaz nebere. Je to prostě jen lineární procentuální zobrazení krokované po nějakých 25%, takže drtivou většinu času se pohybuje někde na střední hodnotě. Pokud je rozsah nastavený příliš nízko, už moc času nezbývá. Defaultní 7.0V = 3.5V / článek, což u nezatížené nebo málo zatížené baterie znamená jednotky minut provozu, protože tam už to napětí začne opravdu padat jako ze skály. Ano jako rule of thumb v nezatíženém stavu beru 3.8 V jako storage (2/3), 3.75 V cca 1/3, a 3.7 V jako zdravě vybitou baterku bez rizika podbíjení. To většinou odpovídá i tomu, kolik kapacity do baterky natluče nabíječka.
Každý rádio používáme jinak. Moje lety s akrobatem jsou třeba cca po 8 minutách, ale rád si nechám rezervu. Jara11 létá s větroněm mnohem delší lety a snadno se může po 20 minutách zapomenout. Pro pozemní techniku stačí nastavit failsafe a model se prostě zastaví i když rádio umře úplně. Nastavení alarmů by proto mělo reflektovat i toto.
Mě se osvědčilo nastavení okolo 7.3 - 8.4 V a ukazatel pak má lepší rozlišení. Jedna čárka znamená, že ještě mám čas na létání, žádná čárka že už letět nechci.
Navíc každá baterie může být v různé kondici. Asi není od věci občas udělat test, jak dlouho rádio vydrží od nastaveného alarmu, než baterka klesne pod 7V a podle toho hodnotu alarmu upravit.
Re: Hodnoty pro napájecí baterii vysílače
To si myslím je nejrozumnější: Akumulátor otestovat, změřit čas od alarmu, nastavit si rezervu, znovu změřit čas a pak to takto používat.