Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
ARF stavebnice Zlín Z-50L od Blackhorse s rozpětím 2145 mm, benzínový dvouválec boxer RCGF s obsahem 40 ccm. Letová hmotnost 7 kg.
Vybavení FrSky:
Horus X10S s ISRM upgrade
RB-20
RX8R PRO
XM+
GasSuite
Další vybavení:
Motor: RCGF 40cc Twin Stinger, vrtule 19x10"
Serva: HiTec HS-5496MH (plyn, klapky), Hitec HS-5685 MH - digitální HV
Killswitch: RCEXL opto-gas v2
Ovládané kanály:
1 - Pravé křidélko
2- Pravá klapka
3- Pravá výškovka
4- N/A
5- Směrovka
6- Plyn
7- N/A
8- Levá výškovka
9- Levá klapka
10- Levé křidélko
11- Zapalování (killswitch)
Popis:
Protože v době stavby ještě nebyl dostupný 10 kanálový Archer, je srdcem setupu redundancy bus RB-20, především z důvodu, potřeby 9 kanálů a důvěryhodných konektorů napájení. Čísla kanálů jsou zvolena s ohledem na symetrii zapojení. Křídla se zapojují pomocí MPX konektorů (jeden konektor na každé křídlo, nelze zapojit špatně. Hlavní přijímač je RX8R PRO, záložní zatím XM+ (bez telemetrie - původně jsem uvažoval použít RB-10, dnes bych volil asi jinak). RB-20 poskytuje dostatečné telemetrické údaje o napětí baterie přijímače i spotřebě palubní elektroniky. Pokud by došlo k přetížení nebo poruše serv, (především u klapek) ovládání zbytku modelu by nemělo být narušeno.
O telemetrické údaje o motoru se stará jednotka GasSuite, omezená pouze na údaje o otáčkách a teplotě motoru. Hallova sonda je do GasSuite zapojená přes odbočku, ne mezi sondou a zapalováním (viz vlákno o GasSuite). Měření spotřeby jsem nakonec také nechal nezapojené z důvodu hledání příčiny kuckání ve vyšších otáčkách způsobené právě zapojením GasSuite mezi hallovu sondu a zapalování. Letadlo má dostatečnou velikost nádrže na 7-8 minut letu s rezervou 50%, takže nakonec létám na stopky. Čidlo teploty Tp2 je umístěné na chudším pravém válci, kde je teplota vyšší, Tp1 není použito.
Stopky 1 se spouští na logický spínač s podmínkou RPM > 1000, logování telemetrie se spouští spínačem zapalování.
Vybavení FrSky:
Horus X10S s ISRM upgrade
RB-20
RX8R PRO
XM+
GasSuite
Další vybavení:
Motor: RCGF 40cc Twin Stinger, vrtule 19x10"
Serva: HiTec HS-5496MH (plyn, klapky), Hitec HS-5685 MH - digitální HV
Killswitch: RCEXL opto-gas v2
Ovládané kanály:
1 - Pravé křidélko
2- Pravá klapka
3- Pravá výškovka
4- N/A
5- Směrovka
6- Plyn
7- N/A
8- Levá výškovka
9- Levá klapka
10- Levé křidélko
11- Zapalování (killswitch)
Popis:
Protože v době stavby ještě nebyl dostupný 10 kanálový Archer, je srdcem setupu redundancy bus RB-20, především z důvodu, potřeby 9 kanálů a důvěryhodných konektorů napájení. Čísla kanálů jsou zvolena s ohledem na symetrii zapojení. Křídla se zapojují pomocí MPX konektorů (jeden konektor na každé křídlo, nelze zapojit špatně. Hlavní přijímač je RX8R PRO, záložní zatím XM+ (bez telemetrie - původně jsem uvažoval použít RB-10, dnes bych volil asi jinak). RB-20 poskytuje dostatečné telemetrické údaje o napětí baterie přijímače i spotřebě palubní elektroniky. Pokud by došlo k přetížení nebo poruše serv, (především u klapek) ovládání zbytku modelu by nemělo být narušeno.
O telemetrické údaje o motoru se stará jednotka GasSuite, omezená pouze na údaje o otáčkách a teplotě motoru. Hallova sonda je do GasSuite zapojená přes odbočku, ne mezi sondou a zapalováním (viz vlákno o GasSuite). Měření spotřeby jsem nakonec také nechal nezapojené z důvodu hledání příčiny kuckání ve vyšších otáčkách způsobené právě zapojením GasSuite mezi hallovu sondu a zapalování. Letadlo má dostatečnou velikost nádrže na 7-8 minut letu s rezervou 50%, takže nakonec létám na stopky. Čidlo teploty Tp2 je umístěné na chudším pravém válci, kde je teplota vyšší, Tp1 není použito.
Stopky 1 se spouští na logický spínač s podmínkou RPM > 1000, logování telemetrie se spouští spínačem zapalování.
Naposledy upravil(a) pstasek dne pon 04. led 2021 18:41:01, celkem upraveno 2 x.
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Hezká práce, s tím bych se už do vzduchu bál.
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Pekné, pekné, ale prečo klapky? Z-50L ich nemá.
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Tahle stavebnice je měla a bohužel nešly bez větších úprav udělat jako vnitřní křidélka.
Nutno říct, že autorita křidélek je dostatečná a na přistání modelu hodně pomůžou. Padina je jinak jako model většinou potvora.
Nutno říct, že autorita křidélek je dostatečná a na přistání modelu hodně pomůžou. Padina je jinak jako model většinou potvora.
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Z-50LS dostala na další sezonu kabát inspirovaný imatrikulací OK-TRO.
Kromě třílisté vrtule s laminátovým kuželem a polepů také dostala Tech-Aero Ultra IBEC na napájení zapalování, což uvolnilo druhou baterii pro redundantní napájení celé palubní elektroniky
V plánu je náhrada RX8R PRO a XM+ za dvojici TD MX a současný přechod na Tandem X20S.
Kromě třílisté vrtule s laminátovým kuželem a polepů také dostala Tech-Aero Ultra IBEC na napájení zapalování, což uvolnilo druhou baterii pro redundantní napájení celé palubní elektroniky
V plánu je náhrada RX8R PRO a XM+ za dvojici TD MX a současný přechod na Tandem X20S.
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Pěkná práce.
A RX8R se spalovákem v pohodě? Nejsou nějaké problémy s rušením zapalováním?
Edit: se omlouvám za překlep.
A RX8R se spalovákem v pohodě? Nejsou nějaké problémy s rušením zapalováním?
Edit: se omlouvám za překlep.
Naposledy upravil(a) prikrylm dne čtv 09. čer 2022 12:50:37, celkem upraveno 1 x.
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
no přece samozatahovací plovák, ne ?
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Oj, překlep.
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Nene, RX8R PRO naprosto v pohodě, jen XM+ je zahlcený telemetrií, takže když je rádio blízko, padá na něm failsafe. Nikdy jsem ale neměl žádný problém s ovládáním.
Důvod výměny je spíš postupná výměna rádia a s tím spojený přechod na ACCESS, viz vlákno o RB-20.
Důvod výměny je spíš postupná výměna rádia a s tím spojený přechod na ACCESS, viz vlákno o RB-20.
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Trochu jsem kouknul na to tvoje nastavení, sice už to asi nemá smysl řešit, když chystáš přechod na Ethos, ale máš tam nevyužitou L2. Je to něco zapomenutýho nebo se něco nedařilo dodělat?
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
podmínka L2 - otáčky > 1000 mi spouští stopky, jak odpočet, tak celkové motohodiny
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Joj jo, zase jsem blbě koukal
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Zase kousek dál k cíli, nové přijímače TD MX jsou nainstalované. Celkem 6 antén
Bylo třeba flashnout RB-20 na poslední verzi firmware, jinak nebyly vidět související senzory.
Jsem zvědavý na výsledky range testu.
Widget od Zavionix ukazuje nakonfigurované senzory z GasSuite (používám pouze otáčky a jedno teplotní čidlo)
Bylo třeba flashnout RB-20 na poslední verzi firmware, jinak nebyly vidět související senzory.
Jsem zvědavý na výsledky range testu.
Widget od Zavionix ukazuje nakonfigurované senzory z GasSuite (používám pouze otáčky a jedno teplotní čidlo)
Re: Zlín Z-50L 2145mm (GasSuite, RB-20, RX8R PRO, XM+)
Kouká se na to hezky