Vybíjení (Discharge)

Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 558
Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35

Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od juraj.jurej »

Na popud a nakoľko sa chystám si vyrobyť ext. odporovú záťaž na vybíjanie sa budem snažiť sa to tu trochu popísať. Ešte nemám všetky komponenty tak zatiaľ len trocha teórie. (Opisujem to tu pre tých menej skúsených)
Prvom rade musí túto funkciu nabíjačka podporovať. Budem sa baviť o vybíjanie pomocou nabíjačky s ext. vybíjaním pomocou odporovej žáťaže a nie regenerativnom vybíjaní späť do akumulátoru. Pozor je veľa nabíjačiek s touto funkciou, ale nemajú extérne vybíjanie.
Vhodné nabíjačky sú napr.: Hota https://rcstudio.cz/cs/67-nabijece
iCharger X6, X8, 106B, 206B a vela ich kópii (Turnigy Reaktor a pod.)
Vychádza sa z Ohmovho zákonu. U=R.I

Ja budem robiť niečo podobné, ako na vídeu ale bez aktívneho chladenia (ventilátora) Upozorňujem, že navrhované riešenie je pre moje účely. Každy si už musí zvoliť konfiguráciu takú čo mu vyhovuje.
[flash=][/flash]
Naposledy upravil(a) juraj.jurej dne stř 25. bře 2020 22:14:19, celkem upraveno 3 x.
FrSky Tandem X20

Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 558
Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35

Re: Vybíjeni (Discharge)

Příspěvek od juraj.jurej »

Moja záťaž bude pracovať s nabíjačkou HOTA H6 Pro
https://rcstudio.cz/cs/nabijece/754-hot ... -acdc.html
Pre moje účeli potrebujem vybíjanie na max. 4 člankovú aku. (4S) LiPo/LiIon a podľa toho som volil aj hodnotu odporov. Hodnotu rezistorov (odporov) som aj volil podľa toho aj aké aku. najviac používam. Nebudem napr. zbitočne vybíjať malí aku. 3S 900 mAh 25C s prúdom 27A. Ani by jej to neprospievalo.
Použijem iba pasivné chladenie (chladič), hukotu ventilátoru mám dosť. Ako sa to bude hriať uvidí prax. Ale snažilsom sa to dimenzovať, aby sa to uchladilo.
Odpori budú 4ks RX24 R3 (3 ohm) 100W. V paraelnom zapojení vychádza výsledný odpor 0,75 ohm 400W. To je napr. nabitá:
2S LiPo 8,4/0,75=11,2A (94W)
3S LiPo 12,6/0,75= 16,8A. Výkon 16,8*12,6=211,68 cca. 212W
4S LiPo: 16,8/0,75=22,4A. Výkon: 22,4*16,8=376,32 cca. 376W.
To znamená že max. teoretický odber na ktorú bude táto záťaž používaná je 22,4A 376W. Pri záťaži to napätie hneď klesne a tym aj prúd, to znamená, že v pohode. Rezistory majú 400W a plus budú na chladiči. (prípadne pridám ventilátor)

Rezistory napr. tu:
https://pt.aliexpress.com/item/4000009823307.html

Na výpočet celkového odporu doporučujem online kalkulačku, napr.:
https://www.jan-lostak.eu/kalkulacky/el ... rezistory/

Chladič 150x60x25mm
https://pt.aliexpress.com/item/32241107174.html
RX24.jpg
cooling-cooler.jpg
Naposledy upravil(a) juraj.jurej dne stř 08. dub 2020 4:55:43, celkem upraveno 7 x.
FrSky Tandem X20

Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 558
Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35

Re: Vybíjeni (Discharge)

Příspěvek od juraj.jurej »

Bude to vyzerať zhruba, ako na videu. Len ja rezistory ešte osadím na chladič.
[flash=][/flash]
Naposledy upravil(a) juraj.jurej dne stř 25. bře 2020 21:14:32, celkem upraveno 1 x.
FrSky Tandem X20

jio
Příspěvky: 17
Registrován: pon 29. dub 2019 18:47:40

Re: Vybíjeni (Discharge)

Příspěvek od jio »

Mohl bys trošku rozvést, kdy potřebuješ akumulátor vybíjet aby pro to byla potřeba i externí zátěž?

Předpokládám, nějaké rozsáhlejší testování různých akumulátorů nebo pro soutěžní použití, kdy by asi toto mělo smysl. Nic jiného mě moc nenapadá. Při běžném používání mi to nedává smysl a pro vybití na "skladovací napětí" to zvládne např iCharger i s vnitřními obvody. Není tam kde spěchat.

Uživatelský avatar
Jan Urbánek
Administrátor fóra
Příspěvky: 1673
Registrován: ned 21. dub 2019 17:30:13

Re: Vybíjeni (Discharge)

Příspěvek od Jan Urbánek »

Novou verzi FW to umi i M8S a M6 tedy externi vybijeni pomoci zateze.

Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 558
Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35

Re: Vybíjeni (Discharge)

Příspěvek od juraj.jurej »

jio píše:
stř 25. bře 2020 9:35:51
Mohl bys trošku rozvést, kdy potřebuješ akumulátor vybíjet aby pro to byla potřeba i externí zátěž?

Předpokládám, nějaké rozsáhlejší testování různých akumulátorů nebo pro soutěžní použití, kdy by asi toto mělo smysl. Nic jiného mě moc nenapadá. Při běžném používání mi to nedává smysl a pro vybití na "skladovací napětí" to zvládne např iCharger i s vnitřními obvody. Není tam kde spěchat.
Keď ťa nič moc iné nenapadá, tak to nieje nič pre teba. (to nemyslím v zlom) Mňa to už dožralo keď som si chcel naposledi overiť skutočnú kapacitu nových 2ks LiIon 18650 3500 mAh. Asi by také nabíjačky nevyrábali, keby to ľudia nepotrebovali (nechceli) A tútu funkciu majú už tie lepšie nabíjačky. Ak ti 7-20W stačí tak v pohode a čakať 4 hod., ale mnohím nie a za to sa to rieši aj v rozsiahlich témach aj na iných fórach. Nechávať aku. bez dozoru na nabíjačke tiež nieje dobré riešenie. Mnohe nabíjačky aj po dokončení vybíjania stále odoberajú malí prúd a pod. Tak preto, keď niekto chce vybiť späť aku. do storage režimu, lebo nešiel kvôli nedpridavatelným skutočnostiam lietať, nemá dielňu ako ja (bývam v paneláku) a nechce mať rozhádzanú izbu pol dňa, alebo druhého dňa kvôli dvom aku. a počúvať hukot ventilátoru. Mnohí ešte stále používajú niekde NiCd aku. a tie treba ciklovať. Skrátka ľudia to potrebujú a chcú. Napr. taký vrtulníkar má dve sady 6S 5000 mAh aku. To je 4ks aku. a to s dvoma sadami ani lietať nechodia. Skus si to zrátať ako to bude trvať vybíjať s cca. 1,1A - 20W. (aj to je skôr 15W)
Naposledy upravil(a) juraj.jurej dne stř 25. bře 2020 11:20:52, celkem upraveno 1 x.
FrSky Tandem X20

Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 558
Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35

Re: Vybíjeni (Discharge)

Příspěvek od juraj.jurej »

Jan Urbánek píše:
stř 25. bře 2020 10:14:24
Novou verzi FW to umi i M8S a M6 tedy externi vybijeni pomoci zateze.
Tak sa omlúvam. To som nevedel :o To je super za tú cenu.
FrSky Tandem X20

jio
Příspěvky: 17
Registrován: pon 29. dub 2019 18:47:40

Re: Vybíjeni (Discharge)

Příspěvek od jio »

juraj.jurej píše:
stř 25. bře 2020 10:59:34
Keď ťa nič moc iné nenapadá, tak to nieje nič pre teba. (to nemyslím v zlom)
Má otázka taky nebyla ve zlém. Jen mě zajímá použití. Mám iCharger a Reaktor, takže tam to je také a právě kromě vybití na uložení jsem to asi nikdy nepoužil. U NiCd a NiMh bylo vybíjení před nabitím pravidlem (tehdy jsem nabíjel přes Shulze), u Li technologie jsem to mimo uložení nepoužil. Proto se ptám. O "testování různých akumulátorů" popřípadě závodnících jsem psal. Takže dík za doplnění.

Uživatelský avatar
Bořík
Příspěvky: 358
Registrován: pát 26. dub 2019 17:34:47

Re: Vybíjeni (Discharge)

Příspěvek od Bořík »

Osobně vybíjení potřebuji pro otestování Lion akumulátorů. Jak je známo, článků typu 18650 je velké množství a hlavně, na rozdíl od Lipolek, se velmi liší především tvrdostí. Většinou ty, co mají vysokou kapacitu, se hodí coby zdroje do notebooků, kdy je potřeba vysoká kapacita, ale stačí nízké vybíjecí proudy. Naopak články s nižší kapacitou bývají tvrdší a snesou i dost vysoké proudy, takže se dají použít i do letadel. Abych poznal tvrdost, je potřeba baterku zatížit, pokud možno, reálným proudem a tím se pozná, na co je a není vhodná.
A aby se to ještě trochu víc zkomplikovalo, tak je po světě hodně výrobců - hlavně v Číně, kde je ovšem kvalita těchto článků velice kolísavá - od docela použitelných, až po naprosté šmejdy, které jsou vhodné jen do recykláku. Občas se ale najdou články, které sice nejsou špičkové, ale třeba do lodí se hodí dobře a jsou za výrazně nižší cenu. Pak není problém z takových článků vyskládat potřebnou kapacitu za docela slušné peníze.

Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 558
Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35

Re: Vybíjeni (Discharge)

Příspěvek od juraj.jurej »

Bořík píše:
stř 25. bře 2020 20:04:58
Osobně vybíjení potřebuji pro otestování Lion akumulátorů. Jak je známo, článků typu 18650 je velké množství a hlavně, na rozdíl od Lipolek, se velmi liší především tvrdostí. Většinou ty, co mají vysokou kapacitu, se hodí coby zdroje do notebooků, kdy je potřeba vysoká kapacita, ale stačí nízké vybíjecí proudy. Naopak články s nižší kapacitou bývají tvrdší a snesou i dost vysoké proudy, takže se dají použít i do letadel. Abych poznal tvrdost, je potřeba baterku zatížit, pokud možno, reálným proudem a tím se pozná, na co je a není vhodná.
A aby se to ještě trochu víc zkomplikovalo, tak je po světě hodně výrobců - hlavně v Číně, kde je ovšem kvalita těchto článků velice kolísavá - od docela použitelných, až po naprosté šmejdy, které jsou vhodné jen do recykláku. Občas se ale najdou články, které sice nejsou špičkové, ale třeba do lodí se hodí dobře a jsou za výrazně nižší cenu. Pak není problém z takových článků vyskládat potřebnou kapacitu za docela slušné peníze.
Môžem len s tebou súhlasiť. Tiež budem skladať aku. pack z LiIon 21700 5000mAh z Číny a chcem si ho najskôr otestovať. Bude to 2S. 8,4/0,75=11,2A
8,4x11,2=94,08 cca. 94W 11A to mi stačí. Ale každý si môže nakonfigurovať túto záťaž podľa seba. Dá sa navrhnúť aj nieaká variabilna s menitelným odporom, skrátka každý čo potrebuje. Nemáš tip na nieaké slušné odskúšané LiIon z Číny.
FrSky Tandem X20

jio
Příspěvky: 17
Registrován: pon 29. dub 2019 18:47:40

Re: Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od jio »

Dík oběma za doplnění.

Uživatelský avatar
Bořík
Příspěvky: 358
Registrován: pát 26. dub 2019 17:34:47

Re: Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od Bořík »

Takže pokud dobře počítám, tak 4 tyto odpory ( 5 ohmů ) znamená při paralelním zapojení 1.25 ohm a tedy při nabitém trojčlánku bude vybíjecí proud 12.6/1.25=10.08A ( podle výrobce nabíječka umí 10A ) a výkon tím pádem 12.6*10 =126W, což se vejde do maximálního povoleného výkonu ( 150 W ). Pro dvoučlánek by pak byla vhodná kombinace 4 odporů 3.3 ohmy, což je 8.4/0.825=10.2A.

Uživatelský avatar
Jan Urbánek
Administrátor fóra
Příspěvky: 1673
Registrován: ned 21. dub 2019 17:30:13

Re: Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od Jan Urbánek »

Dopoucuji se podivat na zatizitelnost W bez a s chlazenim rozdil je u 100W znacny. 100W s chalzenim, 50W bez chlazeni.

Uživatelský avatar
Bořík
Příspěvky: 358
Registrován: pát 26. dub 2019 17:34:47

Re: Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od Bořík »

Mám doma nepoužité chladiče z procesorů do PC a tak si myslím, že to bude slušné chlazení.

Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 558
Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35

Re: Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od juraj.jurej »

Bořík píše:
čtv 26. bře 2020 12:02:45
Mám doma nepoužité chladiče z procesorů do PC a tak si myslím, že to bude slušné chlazení.
Pri tvojom max. prúde resp. výkone (130W) záťaže by sa mali stačiť uchladiť 4 rezistory aj s vlastným telom chladiča. Ale, ak ich dáš na extra chladič o to lepšie.
Aspoň sa tak ľahko neopáliš :) U mňa to už vidím horšie, ale používam 90% 3S LiPo a na to som sa to hlavne snažil dimenzovať. Tam by to malo byť OK. Pri 4S to bude už asi dosť kúriť u mňa. Ale netreba zabúdať, že ide o max. vypočítané hodnoty, ktoré pri záťazi v reále budú ešte klesať. Napr. LiPo 3,9V čl. bude odoberať nižší prúd, ako pri plnom nabití 4,2V, ktorý bude asi len pár sekúnd.
Akú máš nabíjačku?
FrSky Tandem X20

Uživatelský avatar
Bořík
Příspěvky: 358
Registrován: pát 26. dub 2019 17:34:47

Re: Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od Bořík »

ToolkitRC M6. A iCharger 208, ISDT Q6 PRO. A taky něco staršího od MGM Compro a Schulze 636, ale to už je historie, co nepoužívám.

Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 558
Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35

Re: Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od juraj.jurej »

Bořík píše:
čtv 26. bře 2020 9:23:20
Takže pokud dobře počítám, tak 4 tyto odpory ( 5 ohmů ) znamená při paralelním zapojení 1.25 ohm a tedy při nabitém trojčlánku bude vybíjecí proud 12.6/1.25=10.08A ( podle výrobce nabíječka umí 10A ) a výkon tím pádem 12.6*10 =126W, což se vejde do maximálního povoleného výkonu ( 150 W ). Pro dvoučlánek by pak byla vhodná kombinace 4 odporů 3.3 ohmy, což je 8.4/0.825=10.2A.
Môže byť. Ale aj tú žáťaž s vysledným odporom 1,25 ohm môžeš použiť na 2S, len nedosiahneš taký vyb. prúd. Ide o prioritu. 8,4/1,25=6,72A (56,5W)
Skús si navrhnúť (vypočítať) niečo variabilné na 2-3S, aby si len pripájal, odpájal rezistor poďla potreby napr. vypínačom.
Napr. na 2S paraelne rezistory 5x4 ohm a dva odpájať na 3S. Môžeš použiť aj viac rezistorov a budú stačiť 50W.
FrSky Tandem X20

Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 558
Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35

Re: Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od juraj.jurej »

Jan Urbánek píše:
čtv 26. bře 2020 11:30:42
Dopoucuji se podivat na zatizitelnost W bez a s chlazenim rozdil je u 100W znacny. 100W s chalzenim, 50W bez chlazeni.
To rešpektujem a mám to tak cca. pri 3S (200W) aj dimenzované. To budem používať v 90%. 4 ks. 100W rezistorov na chladiči. Pri 4S to bude asi na hrane, ale to budem používať zriedkavo. Je to zatiaľ všetko v štáddiu teórie. Uvidím, ako to bude kúriť. Možno to bude lepšie navrhnúť z 5 ks rezistorov. Uvidím čakám každú chvílu zásielku.
FrSky Tandem X20

Uživatelský avatar
juraj.jurej
Příspěvky: 558
Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35

Re: Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od juraj.jurej »

Bořík píše:
čtv 26. bře 2020 21:30:22
ToolkitRC M6. A iCharger 208, ISDT Q6 PRO. A taky něco staršího od MGM Compro a Schulze 636, ale to už je historie, co nepoužívám.
Tak prečo si to nespravíš na iCharger 208? Tá bude myslím lepšia, ako ToolkitRC a má tiež ext. vybíjanie. (20A 600W)
FrSky Tandem X20

Uživatelský avatar
Bořík
Příspěvky: 358
Registrován: pát 26. dub 2019 17:34:47

Re: Vybíjení (Discharge)

Příspěvek od Bořík »

Chci to používat na obě nabíječky. Ten ToolkitRC M6 jsem si hlavně pořídil na venkovní nabíjení - je to prcek, co se všude vejde a na svou "velikost" toho umí ( nebo spíš měl by umět ) hodně. Zatím bojuju s tím vybíjením, dnes chci vyzkoušet to regenerativní vybíjení.
Škoda, že i ichargeru neupgradovali SW, aby uměl napájet LiHV. Lipolky sice už skoro nepoužívám, ale na trhu se objevili nové Lionky, co mají horní hranici napětí na 4.35V a to, bohužel, 208B neumí.
Docela je zajímavá nová nabíječka iCharger X6, ale cenově je už trochu výš na to, abych pořizoval další nabíječku.

Odpovědět

Zpět na „Nabíječe“